Az egész BMW

Az egész BMW semmi más!

BMW 7


Gonosz szem, kitágult orrlyukak
Gonosz szem, kitágult orrlyukak

Biztos van, akiknek nem tetszik majd az új 7-es, de meggyőződésem, hogy ők most jóval kevesebben lesznek, mint a régi esetében. Azt is mondhatnám, hogy az új 7-es gyávább, mint az eggyel korábbi, de különösebben nem érdekel a kérdés. Szomorkodjon a többi autógyár, hogy most kevesebb dolgot lehet majd lekoppintani. Mert amikor már egy Passaton, Lexuson, de még az utolsó kínai gagyilimuzinon is lehet Hofmeisterknick, mit találjon ki a BMW?

Ezt. Mármint azt, hogy csinálnak valamit, ami nem tartalmaz önmagukban túl markáns vonásokat, viszont az egész kompozíció legyen harmonikus. Talán kicsit eltúlzott méretű a két vese az orrán, de más baja nincs. Az arányai viszont olyanok, mint egy 3-asnak, csak ez sokkal, de sokkal nagyobb. Minden irányban.

A rövid verzió. 7 centivel hosszabb az öt méternél
A rövid verzió. 7 centivel hosszabb az öt méternél

Érdekes még, hogy a BMW már nem E-s kóddal jelöli a típust, mivel nagyjából elfogytak a kétjegyű számok, háromjegyűt meg nem akartak. Szóval az új hetes már az F01-es kódot kapta, hosszú változatát pedig F02-nek hívják.

Az újítások listája pedig rettenetesen hosszú, ebből tényleg csak mazsolázni érdemes. Bár nem vagyok a haladás ellensége, de a németek néha a fejükbe vesznek egy-egy baromságot, és ahhoz körmük szakadtáig ragaszkodnak. Az új 7-esnél viszont a józanság győzött, sőt, több ponton visszakoztak. Így például használhatóbbá tették az iDrive-ot, a hét darab kiegészítő gombbal máris kevésbé fáj a használata.

Több gombbal egyszerűbb
Több gombbal egyszerűbb

Az előző 7-es iDrive-ja volt a legelső, egyben a legnagyobb tudású, ugyanakkor a legbonyolultabb: a középső tekerentyűt nyolc irányban lehetett elmozdítani, meg tekergetni és nyomogatni is kellett ahhoz, hogy a menürendszerben vándoroljunk. Szívből tudtam gyűlölni, és minél többet használtam, annál inkább úgy éreztem, aki ezt kitalálta, azt el kellene tiltani az ilyesmitől (bár ezt nem teljesen így fogalmaztam meg). Ugyan az én véleményem kevésbé számít, mert viszonylag ritkán vásárolok 7-es BMW-t, de amikor oktató VHS-kazettákat kell a vevőknek adni ahhoz, hogy be tudják állítani a klímát, az baj. Pláne Amerikában. Végre kicsit engedtek, és máris jobb, a képernyőváltások is lényegesen gyorsabban követik a controller mozgását, bár azért egy iPod gyorsabb nála. A perverzeknek viszont jó hír, hogy felárért hátulra is kérhető egy második iDrive.

Erre a képre kattintva a 7-es sorozat történelmi galériájába jut
Erre a képre kattintva a 7-es sorozat történelmi galériájába jut

Látszólag az is visszalépés, hogy a kocsi orra nincs egy az egyben alumíniumból, mint az 5-ösé, de ezt acéllal kombinálni bonyolult dolog, mivel ezek a fémek szimplán nem hegeszthetők össze. Aztán amikor az 5-ös első nekifutásra három csillagot kapott az Euro NCAP tesztjén, majd másodikra is csupán négyet, valószínűleg belátták, hogy nem ez a jó irány. A 7-es orrában a fő teherviselő elemek tehát acélból vannak, de az első sárvédők, a tető, az ajtók már alumíniumból, sőt, az első rugótornyok is aluöntvényből készültek, arról nem is beszélve, hogy a futóművek, de még a kerékagyak is.

A BMW belátta: nem lehet megszabadulni a gomboktól
A BMW belátta: nem lehet megszabadulni a gomboktól

Apropó, futómű. A 7-es kettős keresztlengőkaros futóművet kapott elöl, ezekben a körökben tényleg ciki volt már a MacPherson. Ám ezenkívül is lényeges változások történtek: a változó áttételű kormánymű mellé opció a hátsókerék-kormányzás, amely 60 km/óráig az elsőkkel ellentétes irányban fordítja el a hátsó kerekeket, afölött pedig azonosan – de maximum három fokkal. Ez állítólag 70 centit farag le a kocsi fordulóköréből, amit egy kanyargós pályán ki is próbálhattunk. Nos, méreteihez képest tényleg bámulatosan fordulékony a kocsi, és ezt a benyomást tovább erősíti a változó kormányáttétel, mivel alig kell tekerni a kormányt. De azért így sem lesz könnyű vele szűk helyen parkolni.

Csupa hárombetűs. A vezetősegítő rendszerek kikapcsoló gombjai
Csupa hárombetűs. A vezetősegítő rendszerek kikapcsoló gombjai

A 7-est elképesztő mennyiségű elektronikával tömték meg. Van radaros tempomat, sávelhagyás-figyelő, holttérfigyelő, elektromos rögzítőfék, az út szélén baktató gyalogost felismerő éjjellátó, szabályozható lengéscsillapítás, aktív keresztstabilizátor, tolató-, illetve oldalkamera – ez utóbbi arra szolgál, hogy a kereszteződésbe bekukkanthassunk, mivel a kocsi orra hosszú.

De miért ilyen hosszú a 7-es orra? Lapozzon!

Az orra hosszú, az utascellát hátrébb passzírozták
Az orra hosszú, az utascellát hátrébb passzírozták

Amennyire konzervatív a külseje, annál komolyabban felkészítették a 7-est arra, hogy a közeli jövő technikái beférjenek. Igaz, ma még nem túl bőséges a motorkínálat, mindössze háromból lehet választani. A legolcsóbb verzió a háromliteres dízel, persze sorhatos és vadiúj fejlesztés, könnyűfém forgattyúsházzal és hengerfejjel, 245 lóerőt és 540 newtonmétert présel ki magából. Ezt kapja a legolcsóbb, nagyjából húszmilliós 7-es limuzin, viszont a hosszabb karosszériához nem adják.

A sajtóbemutatón ilyennel sikerült mennünk. Annak ellenére meghökkentően csendes, hogy már a korábbi 730d-k sem voltak zajosak. Az automata váltóval jól harmonizál, gyakorlatilag úgy veszi a fordulatot, mint egy benzines. És kifelé sincs kerregő hangja, semennyire.

Vadiúj a könnyűfém blokkos dízel. 540 Nm. Kérdés?
Vadiúj a könnyűfém blokkos dízel. 540 Nm. Kérdés?

A 740i és a 750i ugyebár benzines, a kisebbik sorhatos, a nagyobb V8-as, további közös vonásuk a közvetlen benzinbefecskendezés és a két turbófeltöltő. A számok már nem utalnak a méretükre, a negyvenes tulajdonképpen háromliteres, és tulajdonképpen a 35i-re végződő 3-asok motorjának 326 lóerős verziója, 450 Nm nyomatékkal. Bár a dízel 7,2 másodperces gyorsulása se rossz, a 740i ugyanezt 5,9 alatt tudja.

A 750i 407 lóerős motorját az X6-osban vezették be, tudják, ez az a motor, amelynek a turbóit a két hengersor közé pakolták, ahogy a katalizátorokat is. Biztos jó meleg lehet ott, ezért összesen négy vízpumpája van a 4,4 literes V8-asnak, amely 5,2 másodperc alatt lendíti százra a rövid 7-est. De a Langgal sem tököl sokat, ahhoz is elég 5,3 másodperc. Az már más kérdés, hogy a 82 literes tankból biztos lényegesen hamarabb kiszívja az anyagot, mint a dízel.

Erre a képre kattintva a sajtófotók galériájába jut
Erre a képre kattintva a sajtófotók galériájába jut

A 7-es azonban nem fog leragadni ennyinél. Már rettenetesen hiányzott belőle az összkerékhajtás, ezt a generációt már úgy tervezték, hogy lehessen 4x4-es is belőle. A V12-es benzinmotor sem hal ki, egyes benzinben dúskáló országokban még lenne rá kereslet, úgyhogy hamarosan az is érkezik. A biztonság kedvéért két turbóval. Azok a népek, ahol pedig a hibrideket preferálják a fukar cégvezetők, hamarosan kapnak villanymotorral feljavított változatot is.

Főnök, a jármű előállt. Az ajtókat fékek rögzítik ott, ameddig kinyitottuk
Főnök, a jármű előállt. Az ajtókat fékek rögzítik ott, ameddig kinyitottuk
Be kell ismernem, elfogult vagyok a 7-essel. Az olyan autók vásárlóit, akik benyalják egy kommersz autóval kapcsolatban a „felsőbb kategóriában szokásos extrák alapáron” maszlagot, előírnám, hogy próbáljanak ki egy ilyet. Milyen az, amikor az ajtót megfogja a fék, nehogy jobban kinyíljon; amikor a villanymotor behúzza az ajtót; amikor a sportos hangolásról komfortosra állítják a kapcsolót a váltókar mellett; vagy csupán lássák, amikor a műszerek felgyulladnak a fekete panel mögött; esetleg érezzék, amikor a sávelhagyás-figyelő diszkréten megrázza a kormányt. Igaz, hasonlók a konkurenseknél is vannak. A 7-esnek nem is ez a legnagyobb erénye, hanem hogy elképesztően jó a futóműve, és ha kell, akár kényelmetlen(ebb), agilis, sportos is tud lenni. Ez pedig olyan adottság, amit mindenféle iDrive-ok ellenére sokra értékelek. Szóval, nagyon tetszik.



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 2
Tegnapi: 1
Heti: 18
Havi: 18
Össz.: 10 248

Látogatottság növelés
Oldal: BMW 7
Az egész BMW - © 2008 - 2024 - azegeszbmw.hupont.hu

Ingyen weblap készítés, korlátlan tárhely és képfeltöltés, saját honlap, ingyen weblap.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »